کد مطلب:129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:407

اجیر گرفتن برای نماز
مسأله 1615 ـ بعد از مرگ انسان، می شود برای نماز و عبادتهای دیگر او كه در زندگی بجا نیاورده دیگری را اجیر كنند یعنی باو مزد دهند كه آنها را بجا آورد. و اگر كسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.

مسأله 1616 ـ انسان می تواند برای بعضی از كارهای مستحبی مثل زیارت قبر پیغمبر و امامان(علیهم السلام)، از طرف زندگان اجیر شود، و نیز می تواند كار مستحبی را انجام دهد و ثواب آنر برای مردگان یا زندگان هدیه نماید.

مسأله 1617 ـ كسی كه برای نماز قضای میت اجیر شده، باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید صحیح بداند یا عمل به احتیاط كند.

مسأله 1618 ـ اجیر باید موقع نیت، میت را معین نماید، و لازم نیست اسم او را بداند. پس اگر نیت كند از طرف كسی نماز می خوانم كه برای او اجیر شده ام كافی است.

مسأله 1619 ـ اجیر باید خود را به جای میت فرض كند و عبادتهای او را به نیابت از او قضا نماید و اگر عملی را انجام دهد و ثواب آنرا برای او هدیه كند كافی نیست.

مسأله 1620 ـ باید كسی را اجیر كنند كه اطمینان داشته باشند نماز را بطور صحیح می خواند ولی بعد از خواندن نماز اگر شك كند صحیح خوانده یا نه، اشكال ندارد.

مسأله 1621 ـ كسی كه دیگری را برای نمازهای میت اجیر كرده اگر بفهمد كه عمل را بجا نیاورده، یا باطل انجام داده، باید دوباره اجیر بگیرد.

مسأله 1622 ـ هرگاه شك كند كه اجیر عمل را انجام داده یا نه اگر چه بگوید انجام داده ام، باید دوباره اجیر بگیرد. ولی اگر شك كند كه عمل او صحیح بوده یا نه، گرفتن اجیر لازم نیست.

مسأله 1623 ـ كسی كه عذری دارد، مثلاً با تیمم یا نشسته نماز می خواند،



[263]

نمی شود برای نمازهای میت او را اجیر كرد، اگر چه از میت به همین نحو قضا شده باشد.

مسأله 1624 ـ مرد برای زن و زن برای مرد می تواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز باید به تكلیف خود عمل نماید.

مسأله 1625 ـ قضای نمازهای میت در صورتی كه ترتیب آنها را بدانند باید بترتیب خوانده شود و اگر ترتیب آنها را ندانند رعایت ترتیب لازم نیست، ولی در مورد نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشاء از یك روز، رعایت ترتیب لازم است.

مسأله 1626 ـ اگر با اجیر شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند باید مقداری از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.

مسأله 1627 ـ اگر انسان چند نفر را برای نماز قضای میت اجیر كند، در صورتی كه ترتیب قضا شدن نماز میت را می داند باید برای هر كدام آنها وقتی را معین نماید، مثلاً اگر با یكی از آنها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با دیگری قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند. و نیز باید نمازی را كه در هر دفعه شروع می كند، معین نماید مثلاً قرار بگذارد، اول نماز صبح را بخواند یا ظهر یا عصر، و همچنین باید با آنها قرار بگذارد كه در هر دفعه نماز یك شبانه روز را از سر شروع نمایند.

مسأله 1628 ـ اگر كسی اجیر شود كه مثلاًدر مدت یكسال نمازهای میت را بخواند و پیش از تمام شدن سال بمیرد، بنابراحتیاط واجب باید برای نمازهائی كه می دانند یا احتمال می دهند بجا نیاورده، دیگری را اجیر نمایند.

مسأله 1629 ـ كسی را كه برای نمازهای میت اجیر كرده اند، اگر پیش از تمام كردن نماز بمیرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، باید اجرت مقداری را كه نخوانده از مال او به ولی میت بدهند، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، باید نصف پولی را كه گرفته از مال او به ولی میت بدهند، و اگر شرط نكرده باشند، باید ورثه اش از مال او اجیر بگیرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چیزی واجب نیست، ولی بهتر است دین میت را ادا كنند.

مسأله 1630 ـ اگر اجیر پیش از تمام كردن نمازهای میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، باید از مال او برای نمازهائی كه اجیر بوده دیگری را اجیر نمایند و اگر چیزی زیاد آمد، در صورتی كه وصیت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند برای تمام نمازهای او اجیر بگیرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش



[264]

برسانند.